Skuteczna reklama

Dlaczego reklama nie działa? Problemy strony docelowej

LP | CREATION
2023-07-13

Z czego najczęściej wynika niska skuteczność reklamy? Pełna lista czynników objęłaby zapewne przynajmniej kilkadziesiąt pozycji. W tym artykule przyjrzymy się tym problemom, które wiążą się z treścią i funkcjonalnością stron docelowych.


W Internecie znajdziesz zapewne wielu doradców, którzy będą Cię przekonywać, że poznanie tajników konfiguracji np. reklam Facebook Ads czy Google Ads rozwiąże twoje problemy ze skutecznością reklam. To nieprawda. Znajomość konfiguracji technicznej może zwiększyć skuteczność, ale nie uratuje kampanii, jeśli nie będzie ona miała siły przekonywania lub zostanie skierowana do niewłaściwej grupy.

Reklama Google, Facebook lub TikTok nie działa – dlaczego?

Jeśli reklama w Google, Faebook, Instagram czy TikTok nie działa, zacznij od przemyślenia swojej kampanii zupełnie w oderwaniu od narzędzi, jakimi są systemy obsługi reklam digitalowych. Tak – bo to tylko narzędzia.

Przyjrzyj się przede wszystkim takim elementom jak: motyw przewodni kampanii, cel kampanii, treść reklam i strony docelowej (landing page). To tu leży najczęściej największy problem. Jeśli zlecasz komuś konfigurację i prowadzenie kampanii digitalowych, nie zdejmuje to nigdy głównej odpowiedzialności z Twojej firmy za skuteczność własnej kampanii reklamowej. Nawet jeśli pracuje dla Ciebie duża Agencja to i tak Ty masz ostatnie słowo w sprawach takich jak:
  • pozycjonowanie firmy na rynku i jej wizerunek
  • określenie korzyści dla klienta z zakupu twojego produktu lub usługi,
  • sposób komunikacji,
  • motywy i kalkulacje promocji.
 

Reklama nie działa? Sprawdź landing page kampanii

Kierujesz klientów z reklam na swoją stronę firmową lub do sklepu? To jedno z częstych źródeł problemów. Reklama na ogół nie działa tak dobrze jak w przypadku wysyłania klientów na dedykowany reklamie landing page.

Dlaczego zrobić landing page?

Pokrótce mówiąc:
  • Na twojej stronie lub w sklepie jest wiele bodźców, które odciągają klienta od tego, co go przyciągnęło w reklamie. Np. klient kliknął w reklamę białego biurka do pokoju dziecięcego, a w twoim sklepie meblowym online napotyka na 50 podobnych biurek. Zaczyna je przeglądać, nie może podjąć decyzji, ucieka. A Ty stwierdzasz, że reklama nie działa.
  • Landing pozwala Ci lepiej testować ścieżkę konwersji. Możesz łatwo zmieniać elementy strony, teksty, grafikę – na ogół nie zrobisz tego tak samo na stronie firmowej, która jest przygotowana ściśle w zgodności z identyfikacją wizualną organizacji. Częste i gwałtowne zmiany na stronie firmowej będą też źle działać w zakresie SEO. Landingu na ogół się nie pozycjonuje – zmiany mu nie zaszkodzą.
  • Landing możesz idealnie dopasować do reklamy i w tej sposób, szczególnie w przypadku reklam Google Ads, zapewnić sobie wysoki współczynnik jakości strony docelowej, co wpływa m.in. na stawki za reklamy.
  • Na landingu możesz przygotować oryginalną, mocno spersonalizowaną stronę reklamowanego produktu. W przypadku sklepu internetowego, w którym jest wiele produktów, zwykle masz szablon stron.

W tym artykule piszemy szerzej dlaczego landing page jest lepszy niż strona firmowa pod kątem kierowania ruchu z reklamy.

Zadbaj o spójną i unikalną historię by rozwiązać problem z efektywnością reklamy

Reklama nie działa? Problemem, który szczególnie często zdarza się na landing page „z szablonu” jest brak spójnej historii łączącej produkt, motywację klienta oraz wizerunek firmy. To bardzo ważny element w procesie decyzyjnym klienta – o ile nie walczysz tylko ceną w przypadku bardzo prostych produktów.

Klient przechodzący na stronę docelową z reklamy, powinien nabrać przekonanie, że:
  • trafił na właściwy produkt,
  • trafił na właściwego dostawcę, który rozumie jego potrzeby, bo jest ekspertem,
  • transakcja będzie bezpieczna.

Żaden z tych czynników osobno nie jest w większości przypadków wystarczający, aby przekonać klienta do nawiązania kontaktu z Twoją firmą. Jeśli nie zapewnisz na stronie docelowej treści, która zbuduje spójną, przekonującą dla klienta historię możesz co najwyżej sprzedać znany proszek do prania (klient rozpoznaje markę, czuje się bezpiecznie, elementem decyzji jest cena). Albo przysłowiową „metalową kulkę”, której nie da się zepsuć (i przy zakupie której znów główną rolę gra cena).

Reklama na facebooku, Google Ads czy TikTok nie działa, jeśli klient nie poczuje na stronie docelowej, że znalazł się dokładnie w tym miejscu, w którym najlepiej będzie dokonać interesującego go zakupu. 

Brak spójności, między reklamą, a stroną docelową

Prowadzisz wakacyjną  kampanię reklamową w social media. W reklamach pełno słońca, morza, złocistego piasku, drinków z palemką, kolorowych parasoli i roześmianych ludzi na leżakach. Ale z tych reklam kierujesz klientów na stronę swojego sklepu internetowego, który tak jak przez cały rok, jest w chłodnych szarościach okraszonych srebrnym logo. Nic dziwnego – przecież to wasza „barwy firmowe” i nie będziecie ich zmieniać na dwa miesiące w roku. W dodatku na stronach promowanych produktów ani słowa o słońcu, wakacjach i morzu. Klienci, który przechodzą z reklamy na stronie nie czują spójności przekazu na swojej drodze do zakupu. Niektórzy z nich nawet upewniają się, czy na pewno uruchomiła im się właściwa strona. Wielu z nich szybko wychodzi. Ty znów masz okazję, aby powiedzieć: „reklama nie działa”. Nawet może poszukasz przyczyn w konfiguracji kampanii. A tymczasem to problem landng page (a często po prostu jego braku). Rozwiązaniem problemu będzie stworzenie spójnej kampanii od A do Z i zapewnienie zgodności między komunikatem w reklamach i komunikatem na stronach docelowych.

Jeśli reklama na facebooku nie działa a reklama Google „przepala” Ci tylko budżet wyłącz je czasowo i wróć do analizy przekazu kampanii i zawartości strony docelowej. Przesłanką do tego będzie szczególnie niska efektywność reklamy na wielu platformach. To wskazówka, że problem jest na innym poziomie niż sama konfiguracja. 
Potrzebujesz świetnego landinga?
Skontaktuj się z nami - odpowiemy na każde pytanie.
Zadzwoń 606 704 195 lub kliknij i przejdź do kontaktu.
Kontakt
2023-07-12
Jak podnieść konwersję na stronie? 4 ważne kroki
Wysoka konwersja to słowo-klucz jeśli chodzi o mierzenie skuteczności działań reklamowych. Możemy mieć dużo wyświetleń reklamy, wiele wejść na stronę, długie interakcje użytkowników ze stroną – ale nadal niską konwersję. Wtedy zwykle pojawiają się najprostsze pytania: gdzie są nasi klienci? Gdzie są pieniądze? Po co w ogóle nam ta kampania? Jak podnieść konwersję na stronie lub w sklepie internetowym? Czy można wykonać jakieś proste kroki, które w większości przypadków działają?
2023-07-12
Formularz na landing page – jaki go przygotować?
Na landing page często umieszczane są formularze kontaktowe, w których klienci wpisują dane takie jak telefon, email, imię i nazwisko. Ile pól powinien mieć taki formularz? Jakie informacje zbierać? Wiele osób uważa, że im krótszy formularz, tym lepiej. Okazuje się jednak, że takie myślenie jest dużym, nieuzasadnionym, a często także kosztownym uproszczeniem. Bo zły formularz to niższa konwersja sprzedażowa na landing page.
2023-07-12
Formularz na landing page czy telefon?
Dobrze zaprojektowany landing page nie ma przypadkowych elementów. Dotyczy to także umieszczonych na landingu formularzy kontaktowych, numerów telefonu, widgetów chatu czy innych kanałów komunikacji firmy z klientem. Jeśli źle wybierzemy udostępniane klientowi sposoby kontaktu z firmą, możemy poważnie zmniejszyć konwersję sprzedaży landing page.