Formularz na landing page czy telefon?

Dobrze zaprojektowany landing page nie ma przypadkowych elementów. Dotyczy to także umieszczonych na landingu formularzy kontaktowych, numerów telefonu, widgetów chatu czy innych kanałów komunikacji firmy z klientem. Jeśli źle wybierzemy udostępniane klientowi sposoby kontaktu z firmą, możemy poważnie zmniejszyć konwersję sprzedaży landing page.

Finałem wizyty klienta na landing page powinno być zainicjowanie kontaktu z firmą. Czasem jest to wykonanie telefonu, innym razem zamówienia połączenia zwrotnego lub wysłanie danych kontaktowych przez formularz. Osoby, które nie mają doświadczenia w tworzeniu landing page często nie przywiązują wagi do wyboru metod kontaktu z firmą. Telefon, e-mail, formularz, czy to nie wszystko jedno? Otóż, nie wszystko jedno. O dobrej konwersji mogą decydować nawet szczegóły, takie jak liczba pól w formularzu konaktowym.

Dobierz kanały kontaktu, wyrzuć do śmietnika szablony landing page

Wiele osób tworzących swoje pierwsze strony landingowe do kampanii, wykorzystuje do tego celu gotowe szablony landing page lub narzędzia do budowy landingów, które także mają wbudowane gotowe layouty. Doświadczeni wykonawcy landingów wiedzą po latach pracy, że szablony i narzędzia są przyczyną wielu niepowodzeń kampanii marketingowych online. Jak w wielu przypadkach, takich narzędzi można użyć lepiej lub gorzej: w rękach doświadczonych marketerów są one niezłym sposobem na przyspieszenie pracy. Jeśli użyje ich osoba mniej doświadczona lub zaniedbująca najważniejsze zasady tworzenia landingów – gotowe szablony mogą stać się narzędziem marketingowego samobójstwa. Dlaczego?

Szablony oraz gotowe layouty takich stron, dostępne na rynku, mają m.in. zdefiniowane kanały kontaktu z klientem, a ich użytkownicy często bezwiednie je akceptują nie wnosząc żadnych poprawek. Np. widząc pole „nr telefonu” wpisują w nie numer do firmy, a widząc gotowy formularz, zawierający np. pola „telefon” „Imię” i przycisk „wyślij” automatycznie go akceptując, skupiając się ewentualnie na zmodyfikowaniu koloru tła. Takie działanie to prosta droga do obniżenia skuteczności landingów. Ścieżka kontaktu z klientem musi być dostosowana do typu i motywu akcji promocyjnej oraz grupy docelowej oraz produktu.

Telefon czy formularz? A może oddzwonimy? Jakie metody kontaktu umieścić na landing page Czynników wpływających na wybór kanału kontaktu na landing page jest wiele. Szczególnej uwagi wymagają te, opisane poniżej.

Czynnik 1: Charakterystyczny dla produktu lub usługi czas podejmowania decyzji o zakupie

Ile czasu klient potrzebuje, aby wybrać mieszkanie lub dom? A ile czasu ma na wybór usługi holowania pojazdu w razie awarii? Celowo podajemy tu skrajnie różne przypadki.

Zakup nieruchomości to duży wydatek oraz decyzja wpływająca na życie często na długie lata. Klient w tym wypadku potrzebuje dokładnych informacji, które będzie analizował i porównywał z ofertami konkurencyjnymi. Bardzo ważny będzie też czas obsługi zapytania, rozumiany jako dostarczenie informacji potrzebnych klientowi do podjęcia decyzji. Dobrym pomysłem będzie umożliwienie szybkiego, wstępnego kontaktu (telefon lub czat) ale także opcja przekazania swoich preferencji zakupowych poprzez formularz (jakiego mieszkania klient szuka, ile pokoi, metraż, piętro itp.).

W przypadku usługi holowania skrajnie bezsensownym działaniem byłoby nakłanianie klienta do pozostawienia na landing page numeru telefonu (na który konsultant oddzwoni) lub zmuszenie do wypełniania formularza. Osoba potrzebująca pomocy przy awarii auta chce szybko połączyć się z kimś po stronie pomocy drogowej, dowiedzieć się ile kosztuje holowanie i podać swoją lokalizację. Pomoc na drodze to przypadek na tyle szczególny, że w przypadku reklam w wyszukiwarkach, nie tworzy się nawet landingów. Kontakt telefoniczny jest w reklamie. Jeśli budujemy stronę, na którą klient może trafić w tzw. organicznych (niereklamowych) wynikach wyszukiwania, taki landing page powinien prezentować numer telefonu w pierwszej sekcji strony. Najlepiej jeśli będzie możliwość wywołania połączenia poprzez naciśnięcie przycisku na ekranie smartfona.

Powyższe przypadki do skrajności, między nimi jest kontinuum różnych kombinacji. Zakup samochodu na ogół będzie mniejszym wydatkiem niż nieruchomości. W tym przypadku jednak wystąpią duże różnice między landing page dla pojazdów nowych i dla oferty aut używanych, które także wpływają na wybór opcji kontaktowych. Przy samochodach nowych częściej stosuje się umówienie na jazdę próbną, a klient ma więcej czasu na podjęcie decyzji (o ile nie jest to kończąca się wyprzedaż modelu czy rocznika). Przy autach używanych klient musi jak najszybciej sprawdzić, czy interesujące go pojazdy są jeszcze dostępne oraz sprawdzić stan techniczny. Będzie zatem preferował szybki kontakt telefoniczny.

Chcesz zyskać nowych klientów?
Skontaktuj się z nami - doradzimy najskuteczniejsze rozwiązanie!
Skontaktuj się z nami

Czynnik 2: jakich kanałów używa twoje Grupa docelowa?

Jeśli używamy schematu landing page i zaakceptujemy podsunięty nam w nim kanał kontaktu w postaci Messengera możemy popełnić duży błąd w przypadku produktów dla osób w wieku 55+. Wg badań Napoleoncat.com, w tej kategorii wiekowej w Polsce mniej niż 7,5% użytkowników używa Facebooka. Lepiej będzie skupić się na udostępnieniu numeru bezpłatnej infolinii. Dlaczego? Wiele osób w wieku 55+ nadal używa telefonów stacjonarnych w abonamencie zawierającym ograniczoną liczbę bezpłatnych minut. Minuty powyżej limitu są płatne.

Załóżmy teraz, że sprzedajesz akcesoria erotyczne. Czy dobrym sposobem będzie umieszczenie na landing page opcji pozostawienia przez klienta numeru telefonu na który może oddzwonić konsultant? Stanowczo należy to odradzić. Po pierwsze klient z dużym prawdopodobieństwem będzie chciał zachować anonimowość i w celu uzyskania oferty poda raczej swojego maila (takiego, w którego nazwie nie używa swojego imienia i nazwiska). Po drugie, jeśli poda numer telefonu ryzykuje, że w najmniej odpowiednim momencie jego telefon zadzwoni, a na ekranie pokaże się nazwa typu „Pejczyk – akcesoria erotyczne”. Np. gdy zostawi smartfona na biurku w firmowym open space.

Czynnik 3: Możliwość spełnienia oczekiwań klienta co do kontaktu z firmą

Używasz gotowego szablonu landing page, który sugeruje Ci, aby jedynym kanałem kontaktu był telefon, a Ty możesz odebrać go tylko od 9.00 do 16.00? Zastanów się dwa razy, zanim to potwierdzisz. Nawet jeśli wpiszesz godziny, w których można dzwonić, klienci i tak będą próbować skontaktować się z Tobą poza podanymi godzinami i będą sfrustrowani, gdy się nie dodzwonią. Musisz zapewnić dodatkowy kanał kontaktu – np. wysłanie formularza. Ale pamiętaj, że wobec takiego formularza klienci także mają pewne oczekiwania. Może nie spodziewają się odpowiedzi w ciągu kilku minut, ale jeśli twoja firma nie skontaktuje się z nimi w ciągu doby, klienci będą rozczarowani. Na pewno warto poinformować osoby wysyłające formularz z danymi, kiedy mogą spodziewać się kontaktu zwrotnego, a potem dotrzymać zobowiązania. Warto pamiętać, że klienci w wielu przypadkach wysyłają takie formularze masowo. Jeśli skontaktujesz się z nimi zbyt późno, będą już po rozmowie z konkurencją lub w ogóle nie będą kojarzyć, że wysłali Tobie jakieś dane.

Dobierz odpowiednie kanały kontaktu do swojego landing page. Przemyśl to dokładnie i nie kieruj się sugestiami z gotowych szablonów. Dzięki temu zwiększasz szanse na wysoką konwersję ze swojego landinga.

Piotr Łącz
Co-founder
Skontaktuj się z Nami
Jesteśmy do Twojej dyspozycji
Cześć jestem Piotrek i z chęcią
odpowiem na każde Twoje pytanie.
Zadzwoń: 606 704 195 lub
wypełnij formularz - oddzwonimy!
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Polityka prywatności. Zamknij